kontakt@drogeriaestrella.pl

Producenci
Czy solarium jest dobre na trądzik? Sprawdź, jak się opalać, aby nie pogorszyć kondycji swojej skóry
czy solarium pomaga na trądzik

Trądzik jest jednym z najczęściej występujących problemów skórnych. Niestety, bywa nie tylko przykrą, ale przemijającą przypadłością dorastającej młodzieży. Zmagają się z nim także osoby dorosłe, które poszukują coraz to nowszych sposobów na wypryski. Jednym z nich jest ekspozycja na promieniowanie UV – w solarium lub w naturalnym słońcu. Czy ta metoda jest skuteczna i czy solarium pomaga na trądzik?

Solarium a trądzik. Dlaczego kondycja skóry poprawia się już po jednej sesji opalania?

Wiele osób tuż po ekspozycji na słońce zauważa znaczną poprawę kondycji swojej skóry. Opalenizna sprawia, że cera zyskuje równomierny koloryt, wygląda na jędrniejszą i gładszą, a wypryski zanikają.

Rzeczywiście, po odbyciu regularnych sesji opalania w solarium lub w naturalnym słońcu może być widoczna lekka poprawa stanu cery.

Po pierwsze – opalenizna optycznie wygładza skórę i wyrównuje jej koloryt. Na lekko brązowej cerze mniej widoczne są krosty, zaczerwienienia, przebarwienia czy blizny potrądzikowe. Możesz więc odnieść mylne wrażenie, że objawy choroby ustąpiły.

Po drugie – promieniowanie UV może krótkotrwale usypiać objawy trądziku. Wysusza ono zarówno zmiany chorobowe, jak i całą skórę twarzy, a ponadto działa ściągająco.

Wysuszenie skóry ogranicza też nadmierne wydzielanie sebum, dzięki czemu nie pojawiają się nowe zmiany skórne. Niestety jest to tylko chwilowy efekt. Po kilku dniach, aby odzyskać utraconą równowagę hydrolipidową, skóra zaczyna produkować bardzo duże ilości sebum, co z kolei przyczynia się do zaognienia zmian.

Przekonanie o tym, że solarium jest dobre na pryszcze i inne zmiany skórne wynika też z bakteriobójczych właściwości UV. Po sesji w solarium Twoja skóra jest niejako wyjałowiona i mniej narażona na powstawanie stanów zapalnych. Niestety, również ten efekt ustąpi po kilku dniach.

Więcej szkody niż pożytku, czyli dlaczego solarium szkodzi na trądzik

Jeśli dalej zastanawiasz się, czy solarium pomaga na trądzik, odpowiedź brzmi: nie. Tak, jak zostało to wspomniane we wcześniejszym paragrafie, poprawa kondycji skóry jest tylko chwilowa.

Ekspozycja na promieniowanie UV nie tylko nie eliminuje problemów, które przyczyniają się do powstawania zmian trądzikowych, ale wręcz je pogłębia. Częste korzystanie z solarium:

• Wysusza skórę, przez co ta staje się ona bardziej podatna na powstawanie zmian zapalnych i podrażnień.
  • Zaburza produkcję sebum – wbrew pozorom jest ono bardzo korzystne dla Twojej skóry, pomaga ją odżywić i chroni przed utratą wody. Przy trądziku ważne jest regulowanie jego produkcji, a nie jej zahamowanie.
  • Narusza naturalną gospodarkę lipidową skóry i ogranicza jej zdolności do regeneracji. Sprawia to, że zmiany trądzikowe goją się wolniej, a stany zapalne powstałe wokół wyprysków obejmują większe połacie skóry. Zwiększa się też prawdopodobieństwo wystąpienia blizn.
  • Powoduje przyspieszone złuszczanie się skóry. Promieniowanie UV zaburza naturalny rytm życia komórek naskórka. Uszkodzone umierają szybciej, ale nie złuszczają się prawidłowo. Ich nagromadzenie na skórze spowalnia jej regenerację i zatyka pory. To z kolei często prowadzi do powstawania wyprysków i zaskórników.

Istnieje więc spora zależność pomiędzy solarium a trądzikiem. Niestety, całkiem odwrotna niż myśli większość osób. W leczeniu tej choroby skóry najważniejsze jest wyregulowanie produkcji sebum, odpowiednie nawodnienie, ograniczenie działalności bakteryjnej na jej powierzchni, a także dostarczanie jej składników, których potrzebuje. Solarium nie zaradzi temu problemowi.

Jak korzystać z solarium przy cerze trądzikowej?

Walka z trądzikiem nie zawsze musi oznaczać rezygnację z ładnie opalonej skóry. Wizyty w solarium są dopuszczalne, jeśli tylko podejdziesz do nich rozsądnie. Niezwykle ważne jest, aby:

• ograniczyć liczebność i długość trwania pojedynczych sesji;
  • zawsze stosować odpowiedni dla Twojego fototypu krem z filtrem UV;
  • zabezpieczyć skórę przed wysuszeniem i dodatkowo ją nawilżyć po opalaniu;
  • stosować pielęgnację zgodną z potrzebami Twojej skóry.

Pamiętaj też, że jeśli jesteś w trakcie leczenia trądziku i stosujesz leki silnie oddziałujące na skórę, częste wizyty na solarium są niewskazane. Mowa tu przede wszystkim o bardzo popularnych retinoidach, kwasie salicylowym czy nadtlenku benzoilu. Leki te zwiększają wrażliwość skóry na promienie UV i mogą powodować szybsze powstawanie oparzeń czy uszkodzeń skóry. W takim przypadku znacznie większe jest również ryzyko wystąpienia nowotworów.

Rozsądne podejście do opalania w solarium pozwoli Ci uzyskać ładną opaleniznę, a jednocześnie ochronić swoją cerę przed nasileniem objawów trądziku.

Kremy i emulsje do opalania dostępne na DrogeriaEstella.pl - Sprawdź pełną ofertę »

[product category_id="634" limit="25" slider="true" onlyAvailable="true"]
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony